به پايگاه اينترنتي دانشگاه صنايع و معادن ايران - مرکز تبريز خوش آمديد
تاریخچه

این مرکز در سال 1369 تأسیس گردیده و بنام مجتمع آموزش عالی صنایع ایران در دوره های کارشناسی ارشد ، پذیرش دانشجو داشته است . دانشگاه صنايع و معادن ايران - مرکز تبريز از سال 82 تحت پوشش دانشگاه صنايع و معادن ايران قرار گرفته در دو نظام آموزشي ترمي و پودماني در مقطع کارداني و کارشناسي به امر آموزش مي‌پردازد.اين مركز در استان آذربايجان شرقي و در شهر تبريز واقع شده است . مساحت كل مركز آموزش 30000 متر مربع مي‌باشد . مساحت زيربناي آموزشي اين مركز 1200 متر مربع و زيربناي ساختمان اداري 750 متر مربع مي‌باشد.

وظايف مرکز

1. برگزاري دوره هاي ترمي کارداني و کارشناسي مورد نياز بخش صنعت و معدن کشور با رعايت ضوابط دانشگاه جامع علمي – کاربردي
2. برگزاري دوره هاي پودماني کارداني مورد نياز بخش صنعت و معدن کشور با رعايت ضوابط دانشگاه جامع علمي – کاربردي
3. برگزاري دوره هاي آموزش کوتاه مدت مورد نياز مديران و کارکنان بخش صنعت ومعدن
4. اجراي طرح هاي مطالعاتي و پژوهشي مورد نياز بخش صنعت و معدن کشور
5. برگزاري کارگاه هاي آموزشي و همايش هاي علمي و تخصصي مورد نياز بخش صنعت و معدن
6. اقدام در جهت تعريف و تدوين دوره هاي جديد علمي-کاربردي در سطح کارداني و کارشناسي مورد نياز بخش صنعت و معدن با همکاري معاونت آموزشي دانشگاه

 


درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی

مقدمه:
بحمدالله مفتخریم که دانشگاه جامع – علمی کاربردی به همراه مجموعه تحت نظارت خود در سال های اخیر رشد فراینده ای را تجربه کرده و سهم مهم و ارزنده ای در عرصه آموزش عالی کشور داشته است. این نظام آموزش عالی اکنون با 530 مرکز اموزشی بیش از 260 هزار دانشجو و 19 مدرس ، در سراسر کشور به موفقیت های بزرگی دست یافته است . یکی از افتخارات نظام ، تعلیم و تربیت دانشجویان و دانش آموختگان کارآفرین می باشد که از این حیث در میان تمامی دانشگاه های کشور ، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

الف:درباره دانشگاه جامع علمی – کاربردی
دانشگاه جامع علمی – کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخش های مختلف اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی ،صنعتی ، کشاورزی، خدماتی و افزایش مهارت های حرفه ای دانش آموختگان ، در تاریخ 18 مهر ماه 1371 تصویب و در سال 1373 تأسی گردید و پذیرش دانشجو عملاً دو سال پس از آن آغاز شد.اکنون 15 سال از حیات علمی و اجرایی این دانشگاه می گذرد، دانشگاهی که به طور یقین در تاریخ علمی و آموزشی مورد نیاز کشور نقطه عطفی محسوب می شود.دانشگاه جامع علمی – کاربردی از بدو تأسیس ،همواره به عنوان یک دانشگاه توانسته با رشدی موزون و هماهنگ از لحاظ کمی و کیفی و با بکارگیری و سازماندهی امکانات مادی و انسانی دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی ،نسبت به برگزاری دوره های علمی – کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته اقدام کند. اما فراتر از این عملکرد دانشگاه جامع علمی – کاربردی از بسیاری جهات دیگر نیز قابلیت آن را دارد که به عنوان منشأ تحول شناخته شود.
اگر در نظام آموزشی ،اعتقاد رایج بر این است که دانشجویان علم و دانش فرا گیرند،اما در آموزش های علمی – کاربردی ساختار متفاوتی مطرح است. یعنی پیش از آنکه آموختن دانشی خاص مدنظر باشد؛ بیشتر کسب مهارت و یادگیری حرفه ای خاص مد نظر است. بصورتی که در برنامه های آموزش علمی – کاربردی محوریت و اصالت آموزش بر مهارت یا فناوری خاصی متمرکز است و طرح مسائل علمی نیز در ارتباط با آن معنی پیدا می کند.
ظرفیت پذیرش دانشگاه جامع علمی – کاربردی فراتر از 900 هزار نفر بوده و تا کنون حدود 150هزار نفرنیز در مقاطع مختلف از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. امروز دانشگاه جامع علمی- کاربردی با بیش از 530 مرکز آموزش 1976955متر مربع فضای آموزشی و 11550277متر مربع مزرعه از نظر استانداردهای آموزشی به لحاظ کمی در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
از سوی دیگر این دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت دوره های آموزش علمی- کاربردی طرح های همچون انسجام بخشی – رتبه بندی مراکز آموزشی – عدم صدور مجوز برای مراکز آموزشی فاقد امکانات – سامان دهی شهریه ها و تدوین رشته های جدید مورد نیازبازارکار- بازنگری برنامه های موجود (در مجموع بیش از 662 رشته کاردانی و کارشناسی ناپیوسته )- توسعه و گسترش دوره های کارشناسی ناپیوسته بعنوان نیازهای اساسی بخش های مختلف اقتصادی و... را مورد اجرا گذارده که نتایج بسیار ارزشمندی را نیز به همراه داشته است. شایان ذکر است با توجه به جایگاه دانشگاه – شورای گسترش آموزش عالی اجرای کارورزی برای آموزش و اشتغال دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها را نیزبه این دانشگاه محول نموده است . ضمن اینکه وجود امکانات آموزشی جدید نظیر آزمایشگاه های پیشرفته و تجهیزات مدرن در محیط آموزشی و در یک کلام تلفیق علم و عمل با حضور مدرسان توانا و صاحب نظردر رشتهای خاص – شرایطی را به وجود آورده که دانشگاه جامع علمی- کاربری از لحاظ کیفی نیزدر سطح بالایی قرار گیرد.

ب: ضرورت راه اندازی دوره های علمی- کاربردی
در جوامع پیشرفته- فرآیند رشد و توسعه پایدار به لحاظ اقتصادی – اجتماعی- فرهنگی و... ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با آموزش های تقاضای محور دارد – بدان معنی که آموزش علوم در راستای نیازه های جامع شکل می گیرند. در آموزش های تقاضا محور یا به عبارتی آموزش های علمی- کاربردی- محور و تکیه آموزش – مبتنی بر فناوری (تکنولوژی ) است. به طور مثال انواع فناوری ها از قبیل ماهی گیری - دریانوردی- زراعت- معماری- پرورش زنبور عسل – تولید و فرآوری خشکبار – کشتی سازی- فولاد و ... به ترتیب داری سطوح مختلفی از فناوری ساده تا پیچیده می باشند و اگر این فناوری ها در آموزش های علمی- کاربردی مطرح می باشند- هدف این است که با استعانت از شرایط محیط کار به یادگیری علوم خاصی پرداخته شود تا علم و مهارت در کنار یکدیگر ارائه شوند. بر همین اساس جایگاه آموزش های علمی – کاربردی حاشیه ای و جنبی نیست- بلکه دارای جایگاهی بنیادی در آموزش عالی است.و امروز این نظام آموزشی نوین یکی از ارکان آموزش عالی تلقی می شودکه میتواند تمام ابعاد زندگی و تمام زمینه ها و حرف را در بر گرفته و اکثر سطوح فناوری از ساده ترین مهارت ها تا پیچیده ترین فناوری ها را شامل می شود.
بهره گیری از آموزش علمی- کاربردی در دهه های گذشته باعث گردیده که در سایه چنین آموزش هایی – فناوری تولیدی و ساختار خدماتی – دگرگون شود که به عنوان نمونه می توان از موفقیت کشورهای انگلستان - آلمان- استرالیا – ژاپن- کرهدر سده های گذشته و کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی و... در سالهای اخیر یاد کرد. باید اذعان داشت که سیر تحول و گردش تکاملی آموزشهای علمی- کاربردی در ایران نیز جدا از ساختارهای اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی و... نمی باشد . بلکه این قبیل آموزش ها افزون بر اینکه امری فرهنگی هستند- سرمایه گذاری در راه عملی کردن اهداف صنایع کشور- بخش خدماتی و ... به طور گسترده – به کار گیری علم در صنعت نیز محسوب می شود .
پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی- به دلیل حاکمیت فضای سیاسی اجتماعی خاص – شرایط جامعه به گونه ای بود که نظام آموزش عالی دارای یک ارتباط موثر و منطقی با نیازهای جامعه نبوده و قسمت عمده ای از نیازها ی تخصصی بخش های کشاورزی- صنعتی و خدماتی و توسعه منابع انسانی – به ویژه در ارتباط با کاربرد علوم و فناوری از کاستی های فراوانی رنج می برد.از این رو دستگاه اجرایی در راستای رفع نیازهای تخصصی به موازات تشکیلات رسمی آموزش عالی کشور – به تاسیس مراکز آموزش های وابسته به خود اقدام نمود.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی- با توجه به نیاز مبرم صنایع و پخش خدمات کشور به متخصصین و حضور اهل فن و کارشناسان خارجی برای راه اندازی و حتی انجام تعمیرات در صنایع – تصمیم بر آن شد که علاوه بر حرکت به سوی گسترش مرزهای دانش – برای بومی سازی دانش – فناوری و رفع نیازهای روز جامعه در راستای حرکت به سوی خود کفایی ملی نیز اقدام گردد. بر همین اساس تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفت . متعاقب آن ((شورای عالی انقلاب فرهنگی)) نسبت به تاسیس گروه تکنولوژی - که مسئولیت برنامه ریزی های آموزشی و تامین کادر آموزش علمی کاربردی را بر عهده داشت اقدام نمود. در همین مصوبه ایجاد شورای عالی آموزش های علمی کاربردی (تکنولوژی)کشور زیر نظر عالی ترین مقام اجرایی کشور به ریاست عالی رئیس جمهور و عضویت بیش از نیمی از اعضای کابینه دولت به تصویب رسید که تولیت و پشتیبانی این دوره های جدیدرا در زمینه سیاست گذاری های اساسی و تامین هزینه های سرمایه گذاری بر عهده گیرد.
ایجاد دانشگاه جامع علمی – کاربردی با رسالت پاسخگوئی به نیاز نیروی انسانی بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- صنعتی- کشاورزی و...کشور مطرح گشته و در سال 1371 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و این دانشگاه در سال 1373 عملا فعالیت خود را آغاز نمود.
به موجب اساسنامه دانشگاه – هدف دانشگاه جامع علمی- کاربردی فراهم نمودن شرایطی است که مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرائی را در بخش دولتی و غیر دولتی برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جلب نماید – به نحوی که دانش آموختگان هر یک از موسسات وابسته به این دانشگاه برای کاری که به آنها محول می شود دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

ج: اهداف دانشگاه علمی- کاربردی
1-ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه (صنعتی- خدماتی و دانشگاهی) در راستای گسترش و اعتلای دانش و پژوهش های علمی- کاربردی کشور
2-ارتقای کمی و کیفی آموزش های علمی- کاربردی در جامعه
3-زمینه سازی زیر بنای مناسب برای ایجاد اشتغال مهارت و تخصص محور
4-شناسایی استعدادهای بارز و به فعلیت در آوردن استعدادهای نهفته برای تصدی مشاغل از طریق آموزش های علمی- کاربردی
5-ارائه برنامه های آموزشی جدید برای تربیت نیروی نسانی متخصص جهت تصدی مشاغل جدید در کشور

آدرس : تهران- خیابان انقلاب – حد فاصل خیابان حافظ و نجات الهی (چهارراه کالج) – پلاک 751
تلفن: 7 - 88809363 دورنگار : 88808987 -21-98+

لینک ها :

درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی

اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی

ساختار سازمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی


جهت ورود به سايت آموزش دانشگاه
(نماد) کليک نمائيد

ورود به سايت آموزشي دانشگاه صنايع و معادن تبريز


عضويت در کانون فارغ التحصيلان دانشگاه جامع علمي کاربردي

کانون فارغ‌التحصيلان
دانشگاه جامع علمي-کاربردي


ارتباط مستقيم با
رياست دانشگاه صنايع و معادن تبريز


سامانه پيام کوتاه
36044  0  2828  3000



حاضرین در سایت

ما 5 مهمان آنلاین داریم

آمار بازديد کنندگان

بازديدها [+/-]
امروز:
ديروز:
دو روز قبل:
10
496
652

-156
اين هفته:
هفته گذشته:
دو هفته قبل:
506
652
0

+652
مشاهده بازدیدهای مطالب و محتوا : 1080059
Joomla 1.5 Templates by JoomlaShine.com